הגדר את הישובים שעבורם ברצונך לקבל התרעה

תמונת מצב ארצית שגרה

הנחיות התגוננות לבעלי צרכים מיוחדים - ירי טילים

הנחיות אלו מכוונות לאנשים בעלי צרכים ייחודיים ומטרתן לעזור לאנשים עם מוגבלות ולבני משפחתם, למטפלים, לחברים, לשכנים, למכרים ולאנשי מקצוע, להיערך נכון ולפעול על פי כללי ההתנהגות הנדרשים במקרה של ירי רקטות.

טיפים:
• בעת השהייה במרחב מוגן, מומלץ לשהות בחברת אנשים נוספים, בעיקר באנשים מוכרים וליצור סביבה תומכת.
• רצוי לידע שכן, קרוב או חבר וכן את גורמי הסיוע ברשויות על שהות אדם עם מוגבלות במקום ולמסור להם מספרי טלפון, כתובת אלקטרונית, sms  וכדומה, בהם ניתן להשיגכם.
• מומלץ לפנות לארגון רלוונטי, למסגרת המקצועית אליה אתם קשורים, או למוקד העירוני ולהבטיח מראש כי יש מי שיסייע לכם במידת הצורך.
• הצטיידו מראש במספרי טלפון, פקס, כתובות דואר אלקטרוני וקהילות תמיכה באינטרנט של אנשי קשר חיוניים.
• לבעלי טלפון נייד - דאגו כי המכשיר יהיה טעון וכי המטען ימצא בהישג יד בכל עת.
• באפשרותכם לפנות למוקד השירות של משרד הרווחה (118) או של הרשות המקומית על מנת לקבל מענה עבור כלל ציבור האנשים עם מוגבלות ואוכלוסיית הקשישים.

 

לסרטון על הנחיות פיקוד העורף לבעלי מוגבלויות- לחצו כאן


בחרו את המרחב המוגן מראש על פי הנחיות פיקוד העורף והכינו את הדרך אליו באופן שיתאים לצרכים ולמוגבלות.

הרחיקו חפצים (כגון: עציצים, חפצי נוי שונים וכדומה), העלולים להוות מכשול ולהפריע בדרככם אל ומתוך המרחב המוגן.

ודאו שחפצים ומכשירים חיוניים יהיו במקום קבוע, מזוהה ונוח לגישה.

ציידו את המרחב המוגן שבחרתם באביזרי עזר ייחודיים הנדרשים לכם, לפי שיקול דעתכם, כגון: מכשירי שמיעה, אביזרים לניקוי וסוללות רזרביות, מקלט טלוויזיה עם מערכת הגברה (אם יש) וספק למערכת ההגברה, מכשיר פקס עם נייר ודיו רזרביים, מכשיר טלפון נייד לשליחה ולקבלה של הודעות SMS, מטען זימונית וסוללות מחשב עם חיבור לאינטרנט, מפצל חשמל, כלי כתיבה ופנקס, תג מזהה ובו כתובים מסרים חשובים (למשל, "אני קורא שפתיים בלבד") וכן מערכות התרעה העומדות לרשותכם (לדוגמה, גלאי לבכי תינוק, התרעה על צלצול טלפון, פקס, אזעקה, מגבר או תאורה מהבהבת לאיתות על דפיקה או צלצול בדלת, לחצן מצוקה, משרוקית או פעמון לקריאה לעזרה).

ודאו כי כל המכשירים והחפצים החיוניים יהיו בהישג יד.

מומלץ להכניס לחדר מים (לפחות ליטר אחד לאדם), מעט מזון וערכת עזרה ראשונה.

כל הוראות פיקוד העורף יועברו באמצעי התקשורת. וודאו מראש כי אמצעי התקשורת שהכנסתם למרחב המוגן פועלים ומקמו אותם במקום בו יש קליטה.

להנחיות להתנהגות בעת אירוע - לחצו כאן

הצטיידו ככל האפשר במסמכים רפואיים חתומים בידי הרופא המטפל, ובהם ציון הפרטים הבאים: מצבכם הבריאותי, רשימת התרופות שאתם צורכים והמינון הנדרש, רשימת בדיקות שגרתיות שעליכם לעבור, מרשם נוסף וכן כל מידע אחר שעשוי להיות רלוונטי כגון הוראות דיאטה, הנחיות אחרות מרופא וכרטיס קופת חולים.

דאגו למלאי תרופות מספיק והקפידו על רישום תקופות שבהן אסור לכם להשתמש בתרופות.

הצטיידו במכשור עזר שאתם זקוקים לו, כגון: מזרק ואינסולין, חמצן וכדומה.

היערכות של אנשים המרותקים לבית

המתנה ממושכת בבית ובמיוחד במרחב המוגן עלולה לגרום לתופעות חרדה ולחץ ועשויה להשפיע לרעה על תפקודכם ועל תפקוד בני ביתכם בשעת חירום. אנו ממליצים ככלל להכין תכנית חירום משפחתית ולכלול בה משחקים, שיחות ופעילות נוספת שתסייע למשפחה להתמודד עם האתגרים ועם הקשיים המתלווים למצב חירום מתמשך.

אוכלוסיות החירשים ולקויי השמיעה במדינת ישראל זכאים לזימונית שתשמש אותם בשעת חירום. הזימונית מעבירה התראה כתובה בזמן אמת לגבי אירוע חירום.

הקריטריונים לקבלת זימוניות:     

א. ירידה בשמיעה של 50 דציבלים ומעלה באוזן הטובה .

ב. גילאי 12 ומעלה.
 
אופן קביעת הזכאות לקבלת זימוניות:               

על המבקש לקבל זימונית, להעביר לאגף השיקום, במשרד הרווחה והשירותים החברתיים,טופס בקשה לקבלת זימונית לשעת חירום בצירוף כתב ויתור סודיות (ראה נספח), וצילום של תעודת הזהות ושל טופס בדיקת שמיעה- אודיוגרמה, (זכאים להם טרם מלאו 16 שנים יציגו תעודת זהות של אחד ההורים וספח תעודת זהות המאשר גיל ומקום מגורים).

  • את הטפסים יש להעביר לאגף השיקום במשרד הרווחה לפקס:  02-5085112.
  • את הטופס אפשר להוריד באתר משרד הרווחה . www.molsa.gov.il
  • בדיקת האודיוגרמה תתבצע ע"י קלינאית התקשורת הארצית באגף השיקום במשרד הרווחה.

אמצעי תקשורת משרד הרווחה:   

טלפון – 02-6752518, פקס –  02-6752803, , דוא"ל – estergo@molsa.gov.il     orlyk@molsa.gov.il

אופן קבלת הזימונית:  

בתום תהליך בדיקת זכאות לזימונית , יקבל המבקש מכתב ממשרד הרווחה המודיע כי נמצא זכאי לזימונית (ביפר).על מנת לקבל את הזימונית על המבקש ליצור קשר עם חברת ביפר באחד מהאמצעים הבאים:   טלפון 03-6100066, פקס 03-6104395, דוא"ל:  service@beeper.co.il

  • יש להזדהות בשם ומספר ת.ז ולתאם מול חברת ביפר את המועד והמקום המתאים לקבלת הזימונית. כמו כן מומלץ לוודא כי המכשיר נצרב בהתאם למקום המגורים ומקום העבודה/לימודים שלכם.
  • במידה וקיים ברשותך מכשיר ביפר שקיבלת בעבר, עליך להביא אותו עמך ולקבל תמורתו מכשיר חדש.
  • יש להקפיד וליצור קשר עם חברת ביפר ולהגיע לסניף אותו תיאמת בתוך 14 ימים – זמני  החלוקה מוגבלים !!!

אובדן או קלקול של זימונית:

  • קבלת זימונית בחינם הינה חד פעמית.
  • זכאי שאיבד זימונית ישלם על רכישת זימונית חדשה.
  • במקרה של קלקול הזימוניות קיימת תקופה של אחריות רק על חלקים של המכשיר או תיקונים קלים. אם המכשיר התקלקל או נרטב ואין אפשרות לתקנו, יחויב הזכאי לשלם את עלות רכישת זימונית חדשה.
  • אנשים שברשותם זימונית אשר אינה פועלת – יש לפנות לחברת ביפר תקשורת באמצעות דוא"ל, פקס או טלפון.  יש לציין בפניה מה מספר המנוי של הלקוח ומה דגם המכשיר.  במידה והזימונית הינה מהדגם הקודם, יוכל הפונה לקבל זימונית חדשה.  במידה והמכשיר עדיין בתוקף הבדיקה במעבדות חברת ביפר תהיה ללא תשלום.  במידה ויידרש תיקון תחול עלות התיקון על הלקוח.  עלות תיקון מקסימאלית:  280 ₪ למכשיר.

אמצעי תקשורת חברת ביפר תקשורת בע"מ:     

טלפון -  03-6100066, פקס - 03-6104395, דוא"ל – service@beeper.co.il

סוללות: 

מכשיר הזימוניות מגיעה עם סוללות מסוג AAA ALKLAIN בלבד, אין לשים סוללה אחרת , הדבר עלול לגרום לנזילה וקלקול המכשיר. האחריות להחלפה ורכישה של סוללות חדשות הינה באחריות מקבל הזימונית.

לרשימת מרכזי השירות של חברת ביפר - לחץ כאן


במרחב המוגן:

  • ודאו שהחדר שבחרתם יכול לעמוד בעומס של מספר מכשירים במקביל ושיש בו נקודות חשמל וטלוויזיה.
  • ציידו את המרחב המוגן שבחרתם באביזרי עזר ייחודיים הנדרשים לכם, לפי שיקול דעתכם, כגון: מכשירי שמיעה, אביזרים לניקוי וסוללות רזרביות, מקלט טלוויזיה עם מערכת הגברה (אם יש) וספק למערכת ההגברה, מכשיר פקס עם נייר ודיו רזרביים, מכשיר טלפון נייד לשליחת וקבלת הודעות SMS ומטען, זימונית וסוללות, מחשב עם חיבור לאינטרנט, מפצל חשמל, כלי כתיבה ופנקס, תג מזהה ובו כתובים מסרים חשובים (למשל: "אני קורא שפתיים בלבד") וכן מערכות התרעה העומדות לרשותכם (לדוגמה: גלאי לבכי תינוק, התרעה לצלצול טלפון, פקס, אזעקה, מגבר או תאורה מהבהבת לדפיקה בדלת או צלצול בדלת, לחצן מצוקה, משרוקית או פעמון לקריאה לעזרה).

ארגנו את המרחב המוגן והקפידו על נגישות מרבית אליו ועל נוחות מרבית בו.

פנו את כל החפצים העלולים להפריע לתנועה חופשית.

הכינו כרטיס זיהוי אישי הכולל: שם ושם משפחה, מספר תעודת זהות, שם קופת החולים והרופא המטפל, שם המטפל הצמוד, רשימת תרופות, סוג הדם, צרכים מיוחדים, רגישויות, דגשים רפואיים וטלפונים של בני משפחה וקרובים.

הכינו במרחב המוגן את הציוד של חיית הנחייה וציוד אישי חשוב.

לקבלת מידע נוסף אפשר לפנות לאגף השיקום במשרד הרווחה בטלפון 02-5085400.

בחרו מרחב מוגן שיתאים למגבלות התנועה שלכם, וכך בהישמע אזעקה או סִיסמת "צבע אדום" תוכלו להגיע אליו בבטחה ובתוך פרק הזמן שנקבע בהנחיות של פיקוד העורף. אם אתם זקוקים לזמן רב יותר מהמצוין בהנחיות להגעה למרחב המוגן, אתרו מרחב מוגן אחר או לחלופין היערכו להעתקת מקום לינתכם למרחב המוגן שבחרתם.

ארגנו את המרחב המוגן ואת הדרך אליו כדי לאפשר נגישות ונוחות מרביות. פנו את כל החפצים העלולים להפריע לתנועה חופשית. אם אתם משתמשים בכיסא גלגלים ממונע או בקלנועית ממונעת, ודאו שיש לכם סוללות נוספות וזמינות, מטען וכיסא גלגלים שאינו ממונע.

היו מוכנים למקרים שבהם אי-אפשר יהיה להשתמש במעלית, ויצטרכו לשאת אתכם ללא כיסא הגלגלים האישי שלכם.

היו מוכנים לאפשרות של נקר בגלגל. הכינו ערכה לתיקון הנקר ולמילוי אוויר בהתאם לצורך, או לחלופין הכינו פנימיות רזרביות ומשאבה.

שקלו אפשרות להצטייד בזוג כפפות כבדות לצורך סיבוב גלגלים בדרכים משובשות.

הכינו תיק, שעליו רשומים פרטיכם האישיים, ובו ציוד חיוני עבורכם לשהייה במרחב המוגן, באריזה שמסוגלת להתחבר לכיסא הגלגלים, להליכון, לקלנועית וכדומה.

לנעזרים בעובדים זרים

הסבו את תשומת לבם של העובדים הזרים לפרסומים בשפות שונות באמצעי התקשורת וכן באתר האינטרנט ובמרכז המידע של פיקוד העורף בטלפון 104.

היערכות אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם


מומלץ לתרגל את האדם בפעולות הנדרשות לכניסה למרחב מוגן ואת ההתנהגות הנדרשת בעת הישמע סִיסמת "צבע אדום" או אזעקה.

הכינו תרופות, עזרים נדרשים וציוד אישי חשוב. כדאי להכין לבוש רזרבי, מוצרי היגיינה אישיים, מזון ושתייה על-פי העדפת האדם. אם נדרש מזון מיוחד, הצטיידו במזון טחון או בתחליפי מזון.

חשוב ליצור במרחב המוגן אווירה מרגיעה ולדאוג לעיסוק מהנה ומרגיע. אפשר להפיג מתחים ולחצים על ידי הרגעה, שיתוף, פנייה אישית בשמו של האדם, תרגילי נשימה וכן הלאה.

בכל מצב שבו לאדם עם פיגור שכלי יש מגבלות נוספות (כמו מגבלות בתנועה או בעיות נפשיות), היעזרו בהנחיות הרלוונטיות למגבלות נוספות אלו.

הכינו כרטיס זיהוי אישי הכולל: שם ושם משפחה, מספר תעודת זהות, שם קופת החולים והרופא המטפל, שם המטפל הצמוד, רשימת תרופות, סוג הדם, צרכים מיוחדים, רגישויות לתרופות, דגשים רפואיים וטלפונים של בני משפחה וקרובים.

הוראות בנושא מרחב מוגן:
בשעת חירום שומעים לפעמים אזעקות. האזעקות האלו מודיעות לנו שיורים עלינו טילים. כששומעים אזעקה צריך מייד לפעול לפי ההוראות:

אם יש ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) בבית - צריך להיכנס לחדר ולסגור את הדלת ואת החלון של החדר. אם יש מספיק זמן - אפשר לרדת למקלט.

אם אין מרחב מוגן בבית ואין אפשרות או זמן ללכת למקלט - צריך ללכת למקום הכי מוגן שיש בבית. המקום הכי מוגן בבית זה חדר פנימי שיש בו מעט חלונות ואין קיר חיצוני. אם גרים בבניין רב קומות אפשר לצאת לחדר המדרגות.

בכל מקום בו נהייה, נתרחק מחלונות ונחכה כמה דקות עד שהאזעקה תיפסק, ועוד כמה דקות להיות בטוחים שהאירוע נגמר.

כדאי להיות עם עוד אנשים - כך נרגיש יותר בטוחים. אפשר לדבר איתם בינתיים או לחשוב על דברים טובים - כדי להרגע. אחרי שהכל נגמר אפשר לצאת בחזרה לבית. והכי חשוב- לא להילחץ!

לסרטון הנחיות לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוטיזם

 

היערכות של אנשים המתמודדים עם לקות נפשית

יש לזהות מראש מרחב מוגן בבית ולערוך עימו היכרות.

יש להכיר את נוהלי המיגון בשעת חירום.

יש לזהות את איש הקשר, איש הטיפול והשיקום שיכולים לתת מענה בשעת חירום, במידה והדבר רלבנטי. כשמתחילה הסלמה מומלץ לרכוש תרופות, מים ומזון מבעוד מועד.

אם יש לכם שאלות הנוגעות אליכם או לבני משפחתכם, אנא פנו לגורם המרפאתי או השיקומי הזמין לכם. בנוסף ניתן לפנות למוקדים לתמיכה נפשית בער"ן (טלפון 1201), נט"ל (1-800-363-363) והמוקד הארצי של משרד הבריאות בטלפון 5400*.