הגדר את הישובים שעבורם ברצונך לקבל התרעה

תמונת מצב ארצית שגרה

כיצד להתמודד עם חרדות ומתחים בשעת חירום

מצב חירום מאופיין בחוסר ודאות והוא גורם לשינויים ושיבושים בשגרת החיים.
התגובות הרגשיות וההתנהגותיות של האנשים הנמצאים במצב חירום משתנות מאדם לאדם בעוצמתן, אך הן דומות במהותן. ניתן להצביע על תגובות פיסיות שכיחות כמו עייפות, חולשה, חוסר תיאבון וכד' וכן על תגובות רגשיות כמו פחדים וחרדות, עצב, דיכאון, הפרעות בריכוז וכד'.
חשוב לדעת שאלו תגובות נורמאליות למצב לא נורמאלי.
  1. הקפידו לבצע את כל פעולות ההכנה שהגורמים המוסמכים (צה"ל, פיקוד העורף, הרשות המקומית וכד') הורו לעשות.
  2. זהו את מה שעזר לכם בעבר כשהייתם בבעיה או בלחץ והשתמשו בכך. לכל אדם קיימים הדברים הייחודיים העוזרים לו להתמודד (פעילות פיזית, שיחה עם חבר או קרוב, להיות בחברת אנשים קרובים ,צבירת מידע על המצב, אמונה וכדומה).
  3. היו פעילים והגדילו בכך את תחושת השליטה במצב. סייעו לעצמכם ולאחרים.
  4. דאגו לסיפוק הצרכים הפיזיים של המשפחה : מזון ומים, מנוחה ושינה.
  5. תנו ביטוי לרגשות שלכם. היכולת לבטא רגשות היא סימן לכוח ולא לחולשה. חשוב לנהל שיחה בקרב המשפחה שמטרתה חיזוק התמיכה ותחושת ה"ביחד", מתן ביטוי למחשבות, רגשות ותגובות שונות של חברי המשפחה בעת התקופה הממושכת – להראות שהן נורמאליות ומשותפות לעוד אנשים וכן ליצור תחושה שניתן להמשיך הלאה למרות הקשיים, כשהמשפחה מסתמנת כמקור משמעותי לתמיכה לכל חבריה.

 

ככל שנדע יותר על מצבי חירום בכלל ועל דרכי ההתגוננות בפרט, כך נתפקד טוב יותר ונאמין ביכולתנו וביכולתם של הקרובים לנו להתמודד עם המצב.