היסטוריית התרעות לפי ישוב

  • יממה אחרונה
  • שבוע אחרון
  • חודש אחרון

התרעות 32

< חזרה

כך נערכים בבתי הספר לחירום

תכנית "חינוך לחירום" של משרד החינוך ופיקוד העורף, הנלמדת בגילאי היסודי מקנה לילדים ידע ומיומנויות בנושאי חירום כמו ירי טילים ורעידות אדמה

מצבי חירום עלולים להתרחש באופן פתאומי וללא אזהרה מוקדמת. הם מציבים בפנינו קשיים ומעוררים אתגרים שאנחנו לא רגילים להיתקל בהם בחיי היום-יום ושעלולים לשבש את שגרת חיינו. אלו יכולים להיות אירועים ביטחוניים כגון טרור וירי טילים ורקטות, או אירועי אסונות טבע כגון רעידת אדמה, שריפות, הצפות, וכן אירועים שמקורם בטעות אנוש כמו דליפת חומרים מסוכנים.

מציאות זו מעוררת את סקרנותם הטבעית של הילדים, ולכן צריך לתווך להם אותה בזמן שגרה. במסגרת זו, משרד החינוך ופיקוד העורף מקיימים תוכנית רב-גילית לחינוך לחירום, שמקנה לתלמידים ידע ומיומנויות להתמודדות נכונה במצבי החירום השונים. בנוסף, אחת לשנה מקיים פיקוד העורף עם משרד החינוך "תרגיל מוסדות חינוך ארצי" במהלכו כל התלמידים וצוות המורים מבצעים תרגול התגוננות בהתאם לאירוע החירום הנבחר של אותה שנה.


תכני תוכנית "חינוך לחירום"

תוכנית "חינוך לחירום" מיועדת לתלמידי כיתות ב', ג' ו-ה'. היא מותאמת לשלבי התפתחותם הפסיכולוגי של התלמידים, תוך התחשבות ביכולותיהם הקוגניטיביות והרגשיות. ההכנה והלמידה מאפשרים להתחבר לעולמם של הילדים ומספקים הזדמנות ליצירת סדר, לייעל את העיבוד הרגשי ולאפשר העצמה אישית, שתעזור למצוא כוחות להתמודדות.

בכיתות ב' ו-ג', התוכנית היא בהיקף של 5 שעות הנלמדות במהלך השנה על ידי מחנכי הכיתות. בכיתות ה' התוכנית היא בהיקף של 10 שעות הנלמדות בשבוע מרוכז על ידי מדריכי חירום של פיקוד העורף, בשיתוף ובליווי של המחנכים והיועצת הבית ספרית. מדריכי החירום עברו הכשרה ייעודית ומעמיקה המספקת התנסות וכלים פדגוגים, הקניית מיומנויות הדרכה, והיכרות עם הצרכים הרגשיים והפסיכולוגים של ילדים.

פרקי הלמידה המועברים לתלמידים ועוברים בצורה עלילתית ואינטראקטיבית באמצעות סיפורו של ילד ששמו רונן ('רונן המתכונן'), המתאר את אופן ההתמודדות שלו עם מצב של מצוקה. המסר המרכזי הוא, כי לכולנו כוחות להתמודד עם אירועים מסוג זה. התכנים דומים בכל שכבות הגיל, אולם הם מותאמים לרמה ההתפתחותית של התלמידים.

תוכניות הלימוד נכתבו בשלושה פורמטים: בעברית, בערבית ולתלמידים בחברה החרדית.

התוכנית כוללת שלל נושאים - הבנה של מהו מצב חירום, ידע ומיומנויות הדרושים לתפקוד של הילדים במצבי חירום, היכרות עם מצבי החירום השונים ושל הסכנות והסיכונים הטמונים בהם, והעלאת מודעות לדרכי התמודדות בבית עם המשפחה ובבתי הספר.

בגיבוש התוכנית ויישומה בשטח נלקחים בחשבון גם ההתמודדות הנפשית של הילדים עם מצבי החירום ואחת ממטרותיה היא להגביר את החוסן הנפשי שלהם. הלמידה מזמינה גם את משפחות התלמידים להיות שותפים ואחראים בתהליך הכנת הילדים, שכן הם יהיו נוכחים בעת הצורך כמבוגרים משמעותיים שתפקידם לתת מענה מארגן ומותאם.

התלמידים הופכים לכוח מסייע

ניהול מצב החירום הוא עניינם של המבוגרים: צוותי החינוך, ההורים ובעלי תפקידים בקהילה. התוכנית לא נועדה לגרום לתלמידים ליטול אחריות להצלת המצב, אלא שיהיו מודעים למורכבותו, יבינו את השלכותיו וייקחו חלק פעיל בעת ההתנהלות בחירום, תוך הקפדה על ביצוע ההנחיות.

חינוך מותאם ומקצועי לחירום, הכולל למידה, הכנה ותרגול, מסייע לילדים להתמודדות מיטבית בזמן אמת ותורם גם לפיתוח החוסן האישי והחברתי.

יחד עם זאת, למידה של הנושא מעודדת את התלמידים להיות אלה שמתריעים על המציאות החדשה ואלה שיודעים ומכירים את אופני הפעולה וההתמודדות הנדרשים. התלמידים הופכים לכוח מסייע, בעל ערך ובעל מסוגלות לתרום רבות להתמודדות טובה יותר בעת חירום.

יתרון נוסף בתוכנית הוא הלמידה המשותפת, שכוללת עיבוד חווייתי אישי וקבוצתי ויוצרת מרחב של שיתוף. השותפות עשויה לסייע למשתתף בתחושה שהוא אינו לבד עם התחושות, עם המחשבות ועם הרגשות שלו.

מעבר לקבוצת השווים השותפה ללמידה, להיערכות וללקיחת אחריות אישית וחברתית במצבי חירום, חשוב לחזק את תחושת המוגנות שתתפתח תוך כדי היכרות עם מעטפת המערך המסייע בחירום. היכרות עם בעלי תפקידים מובילים וראייתם כמומחים וכמי שנותנים מענה להתמודדות ופתרון למצב של מצוקה עשויות לחזק את תחושות החוסן והמוכנות להתמודד במצבי לחץ ואת תחושת הביטחון.

לקריאה נוספת על תוכנית "חינוך לחירום" באתר משרד החינוך.