היסטוריית התרעות לפי ישוב

  • יממה אחרונה
  • שבוע אחרון
  • חודש אחרון

התרעות 32

< חזרה

סיוע לאנשים במצוקה רגשית

מצב חירום של ירי רקטות וטילים עלול לגרום לתחושת בהלה ולחץ. כך תוכלו לסייע לאחרים

מתקפת טילים עלולה לגרום לכל אחד ואחת מאיתנו לתחושת בהלה ולחץ. תחושות אלו הן טבעיות במצבי חירום, וחשוב להכיר אותן על מנת להתמודד בצורה מיטבית.

סיוע לאחרים במצבי חירום מאפשר להגביר את תחושת היעילות והשליטה במצב. משום כך, גם עבור עצמכם וגם עבור הסובבים אתכם, חשוב להיות במצבים כגון אלו עירניים לקרובים לכם וגם לאנשים שאינכם מכירים, ילדים או קשישים, ולנסות להבחין האם הם מתמודדים עם לחץ וחרדה.

במידה שכן, יש לכם דרך לעזור להם, באופן שיאפשר להפחית את חוסר האונים שלהם ולעודד אותם לבצע פעילות. כיצד?

להרגיע - קודם כל תרגיעו את מי שנקלע למצוקה רגשית. תתנו להם תחושה שהם לא לבד ותגידו בצורה רגועה שאתם איתם ושאתם לא עוזבים אותם. תנו מקום לרגשות ותחושות שאינם פשוטים כמו לחץ וחרדה, אלו תגובות נורמליות למצב שאינו נורמלי. 

לשאול - תשאלו את מי שנקלע למצוקה שאלות מעוררות, שמעודדות אותם לחשוב. אל תסתפקו בשאלות שהתשובות להן מסתכמות בכן ולא. אתם יכולים לשאול אותם היכן הם גרים, לאן הם רצו להגיע ומי היה איתם. שתפו אותם ברגשות שעולים בכם ועודדו גם אותם לעשות זאת.

להפעיל - כדי למנוע תחושת חוסר אונים, תאפשרו לאנשים שבמצוקה לבחור מה ברצונם לעשות – האם הם רוצים להמשיך בדרכו, להתקשר למישהו או כל פעולה אחרת. תעודדו אותם לעשות את הפעולה שבחרו ואם הם צריכים את עזרתכם, סייעו להם. נסו לעודד אותם לבצע פעילויות שהם אוהבים כדי לזמן רגשות חיוביים.

לסכם - תספרו בפשטות מה קורה ותסכמו את המצב ואת סדר האירועים. כך למשל, תציינו שהתקבלה התרעה, שהכל רגוע כעת ושהם יכולים להמשיך בדרכם, אם כך אכן המצב. על מנת להתמודד עם אי-הוודאות הכרוכה במצב, הציבו סימן קריאה רק על מה שאתם יודעים. זה מאפשר להגביר את חוויית השליטה במציאות ובהתנהלות האישית, שלא נמצאים לגמרי בשליטתנו עכשיו. כך למשל, שיש אמצעים ברורים שניתן לנקוט בהם בזמן קבלת התרעה.

שאלות ותשובות

תהיו ערניים לאנשים שסביבכם, לקרובים לכם וגם לאנשים שאינכם מכירים, ילדים או קשישים – ותנסו להבחין האם הם מתמודדים עם לחץ וחרדה. יש לכם דרך לעזור להם.
המטרה היא להפחית את חוסר האונים שלהם ולעודד אותם לבצע פעילות. לגרום להם להרגיש שהם לא לבד ולגרום להם לחשוב ולקבל החלטות.
אתם יכולים לעשות ארבע פעולות: להרגיע אותו ולתת לו תחושה שהוא לא לבד; לשאול אותו שאלות שיגרמו לו לחשוב, למשל איפה הוא גר ולאן רצה להגיע; תאפשרו לו לבחור מה ברצונו לעשות – האם להמשיך בדרכו או להתקשר למישהו - כדי למנוע ממנו תחושת חוסר אונים; תספרו לו בפשטות מה קרה ותסכמו לו את המצב.