היסטוריית התרעות לפי ישוב

  • יממה אחרונה
  • שבוע אחרון
  • חודש אחרון

התרעות 32

< חזרה

מלוניות החלמה

כיצד מתבצעת הפניה למלוניות, מה התנאים שמקבלים שם, על אילו נהלים יש להקפיד ומה אופן השחרור? כל מה שחשוב לדעת

מלונית החלמה היא בית מלון שהוסב לאשפוז חולים מאובחנים בנגיף הקורונה, שאינם יכולים מסיבות שונות לשהות באשפוז ביתי אך מצבם הרפואי לא מצריך אשפוז בבית החולים.

חלק ממלוניות ההחלמה מותאמות לציבור הכללי וחלק לציבור החרדי. קטין מתחת לגיל 17 לא יורשה להיכנס למלונית בידוד, אלא אם נכנס איתו  אפוטרופוס מעל גיל 24 לכל תקופת הבידוד.

בנוסף מופעלות מלוניות בידוד עבור חוזרים מחו"ל, שאינם יכולים לקיים את חובת הבידוד במקום מגוריהם או במקום אחר, או אם סירבו החוזרים לחתום על ההתחייבות או לדווח על מקום הבידוד. למידע נוסף על מלוניות הבידוד.


מי נדרש לשהות במלונית?

המלונית אינה מיועדת עבור חולים עם תסמינים המחייבים השגחה רפואית. במהלך השהיה במלונית, הניטור והטיפול הרפואי הינו עצמאי על ידי האורח בקשר טלפוני מול קופת החולים בה הוא מבוטח. הקופה תדאג להגעה מסודרת של רופא במידת הצורך.

מעבר מהמלונית לאשפוז ביתי או לאשפוז בבית חולים יתבצע מול קופת החולים.


תהליך ההפניה למלוניות ההחלמה

ההחלטה על שהייה במלונית החלמה מתקבלת על ידי רופא קופת החולים בהתאם לקריטריונים שקבע משרד הבריאות. לאחר קבלת ההחלטה, מעבירה קופת החולים את פרטי האזרח בהקדם לפיקוד העורף, שייצור קשר עם החולה על מנת לתאם בעבורו מלונית מתאימה ולתאם את דרך ההגעה למלונית.

מרגע שקופת החולים מפנה את החולה למלונית החלמה, יתבצע תשאול מול האזרח תוך פרק זמן של עד 72 שעות ולאחר ביצוע התשאול, יפונה האזרח למלונית ההחלמה תוך פרק זמן של עד 48 שעות נוספות. אם פרקי הזמן הללו עברו ויש עיכוב, יש להתקשר למוקד פיקוד העורף בטלפון 104.

יש לציין כי מועד קליטת החולים במלונית מרגע שנתקבלה החלטת הרופא, מתבצע בכפוף לאילוצים שונים של קופת החולים, של פיקוד העורף ושל האשפוז הספציפי (כמה אנשים מגיעים, לאיזו מלונית וכדומה). עד הקליטה במלונית ישהה החולה באשפוז ביתי תוך הקפדה על בידוד משאר בני הבית.

שימו לב: ההגעה למלונית מתבצעת אך ורק בתיאום מול פיקוד העורף בלבד. חל איסור על הגעה באופן עצמאי למלוניות.

חולים ללא שיוך קופת חולים במצב קל שנמצאו מתאימים, יועברו למלונית בהנחיית לשכת הבריאות המחוזית, והמעקב והניטור יבוצע על-ידי חברות ביקורופא / טרם (כולל מתן ערכה לאורח).

 תהליך הקליטה במלונית

המתאשפזים יצטיידו בציוד אישי הנדרש להם לכשלושה שבועות לרבות ביגוד, כלי רחצה אישיים, מטען לנייד וכדומה. כדאי להביא גם ציוד לכתיבה, קריאה, מחשב נייד וכדומה.

עם ההגעה למלונית מקבלים האורחים ערכה רפואית ודף הסבר על הנהלים ואופן השהיה במתקן. הערכה הרפואית כוללת את כל מה שצריך לצורך בדיקה עצמית (מד לחץ דם, מדחום וכדומה).

לאחר מכן משובצים האורחים בחדר. לעתים השהייה היא עם אדם נוסף.


התנאים במלוניות

האשפוז מתבצע בחדרי המלון המצוידים בטלוויזיה ובחיבור לאינטרנט אלחוטי חופשי. אזורי המלון מחולקים כדי לייצר הפרדה בין אזורים המיועדים למתאשפזים ואזורים המיועדים לצוות. מתקני המלון כמו בריכה, חדר כושר וספא (אם יש) סגורים והשימוש בהם אסור.

במהלך האשפוז מספק צוות המלון את כלל הארוחות וכן חומרים לניקוי החדר, מצעים להחלפה אחת לשבוע וחומרים לכביסה עצמית במידת הצורך. שאר שירותי המלון כמו כביסה, ניקיון החדר, החלפת המצעים וכיוצא בזה, מבוצעים על ידי המתאשפזים בחדרם.

מתאשפזים יוכלו לקבל משלוחים מבחוץ ובלבד שאינם מכילים מזון או אלכוהול, בתיאום מראש ועל ידי צוות המלונית בלבד. הגעה של מבקרים למתחם אסורה בהחלט לאורך כל האשפוז.


כשרות

כלל בכל המלונות מוגש מזון כשר. במלונות המיועדים לאוכלוסייה החרדית, הכשרות היא ברמת "מהדרין" ואף "בד"ץ העדה החרדית". במקומות מסוימים ישנה גם השגחה של העדה החרדית ובמקומות שאינם כאלה ישנו פיקוח של משגיחי הכשרות של המלון על כלל המוצרים שהינם בכשרות "מהודרת".
לאור האמור לעיל יש לבדוק בכל מלון שאליו תגיע מהי הכשרות במקום, במקרה בו הגעת למלון אשר הכשרות בו אינה מספקת לשיטתך, יש לפנות לחמ"ל צה"ל אשר ממוקם במלון או לחילופין למשגיח במקום ולבקש שהפניה תועבר לרבנות פיקוד העורף.


תפילות

בכל מלון קיים מתחם אשר מוגדר ומיועד לשמש כבית כנסת.
בתקופת החגים יוקמו מתחמים נוספים אשר יאפשרו קיום מניינים נוספים בנוסחים שונים ומגוונים.
חשוב להתארגן לפני ולתאם מועדי תפילות ולדאוג שיהיה מנין בכל מקום, כמובן כל זה על פי כללי והנחיות משרד הבריאות.


טיפול רפואי במהלך השהייה במלונית

הניטור והטיפול הרפואי הוא עצמאי על ידי האורח מול קופת החולים, כאשר כל קופה פועלת מול מבוטחיה. הבדיקות מתבצעות באמצעות הערכה הרפואית שקיבלו במהלך הקליטה במלונית. אורח שנזקק לטיפול רפואי יוצר קשר עם קופת החולים בה הוא מבוטח ומתואמת לו הגעת רופא במידת הצורך.


אופן השחרור מהמלונית

השחרור מתבצע לאחר שנגמרים התסמינים, בכפוף למכתב שחרור מקופת החולים.

העזיבה תתבצע באופן עצמאי באמצעות איסוף של בן משפחה או בתחבורה הציבורית.

אורחים שמעוניינים לעבור לבידוד ביתי במהלך תקופת ההחלמה ועונים על התנאים הנדרשים לבידוד, יכולים להגיש בקשה לקופת החולים באמצעות טופס דיווח להמשך אשפוז ביתי.

שאלות ותשובות

אזרחים שאובחנו כחולים - ההחלטה על שהייה במלונית החלמה מתקבלת על ידי משרד הבריאות בשיתוף קופות החולים, ועל-פי מצבו הרפואי של האזרח. קופת החולים אחראית ליצור קשר עם המבוטח שלה ולעדכן אותו על העברתו למלונית. ניוד האורח למלונית מתבצע על ידי מד"א.
האורחים מונחים לארוז ציוד אישי לשלושה שבועות. יש אפשרות לקבל חבילות ציוד למלונית. לקראת החגים מומלץ להביא את מה שנדרש כדי לקיים את החג.
עם ההגעה למלונית מקבלים האורחים ערכה רפואית ודף הסבר על הנהלים ואופן השהיה במתקן. הערכה הרפואית כוללת את כל מה שצריך לצורך בדיקה עצמית (מד לחץ דם, מדחום וכודומה). את תוצאות הבדיקות העצמיות יש להעביר לקופת החולים על פי הנוהל שנמסר במקום.
האורחים במלונית מקבלים שירותי מזון, מצעים ומגבות נקיים ומוצרי הגיינה. שירותים אלו ניתנים על ידי צוות המלון, שממוגן לפי הנחיות משרד הבריאות. בנוסף הטלוויזיה והאינטרנט פתוחים לשימוש חופשי.
עם סיום תקופת ההחלמה וקבלת אישור החלמה מגורמי הרפואה בקופת החולים, ניתן יהיה לעזוב את המלונית.
בתי המלון קולטים חולים קלים בלבד, ללא צוות רפואי ועם מערך לוגיסטי תומך מרחוק, כאשר השוהים בו נדרשים לעצמאות במגוון תחומים כגון החלפת מצעים, הגשה אישית של מזון, הוצאת כביסה ואשפה ועוד. אדם עם צרכים פיזיים מיוחדים כגון תנועה על כיסא גלגלים וסיוע סיעודי ייקלט בבית חולים בלבד, שם יוכל לקבל מענה לצרכיו האישיים. לצד זה, בתי המלון מונגשים על פי חוק ומענה מותאם יינתן על בסיס הקיים בבית המלון.
הפרת הוראת שהייה בבידוד במלונית עבור מי שנדרש לכך היא עבירה שבגינה ניתן להטיל קנס מנהלי בגובה 5,000 ש"ח או 6 חודשי מאסר. במקביל, יש אפשרות לערער על החלטה בדבר מקום השהיה בבידוד.